Takana erikoinen kevätkausi

Juhannus on ovella ja takana eriskummallisin kevät ikinä. Koronaepidemia muutti tyystin liiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnan.

Takana erikoinen kevätkausi

Juhannus on jo ovella ja takanamme on oman muistini rajoissa eriskummallisin kevät ikinä. Koronaepidemia muutti aivan tyystin liiton ja sen jäsenyhdistysten toiminnan ja suunnitelmat menivät uusiksi lähes kaikkien asioiden suhteen. Erinomaisesti alkanut jäsenhankintakampanjamme tyssäsi koronamuuriin maaliskuun puolivälissä. Päätöksiin asian jatkosta palataan syksyn hallinnon kokouksissa.

Kevätkausi on ollut kehittymisen paikka meille kaikille. Liitto ja henkilökuntamme onnistui mielestäni hyvin reagoimaan tapahtuneeseen. Olemme keksineet uutta tilalle ja valmistautuneet koko ajan toimintojen käynnistämiseen täydellä teholla sitten kun rajoitukset poistuvat. Järjestöyksikkömme on kiitettävästi järjestänyt, ja tulee myös jatkossa järjestämään, erilaista toimintaa poikkeusoloissa. Osallistumisaktiivisuus liiton nettikoulutuksissa on jopa kolminkertaistunut ja luulenpa, että se on nyt tullut jäädäkseen liiton toimintoihin.

Olemme viestineet jäsenkunnalle aktiivisesti koronaan liittyvistä ohjeistuksista sekä antaneet vinkkejä eri toimintamahdollisuuksista tässä poikkeustilanteessa. Yhdistyksille on myös viestitetty, että nyt ei ole aika lyödä toimintoja kokonaan telakalle odottamaan parempia aikoja ja epidemian loppumista. Todella moni yhdistyksemme onkin ottanut neuvoista vaarin. Eniten minua on sykähdyttänyt se, että todella monessa yhdistyksessä on kehotuksemme mukaisesti otettu yhteyttä kaikkiin jäseniin ja kysytty vointia sekä mahdollista avun tarvetta. Juuri ilmestyneessä lehdessämme kerrotaan asiaan liittyen Kiteen yhdistyksen tekemistä toimenpiteistä asiaan liittyen.

Viime ajat on ollut aktiivista myös edunvalvonnan saralla. Erityisesti annettujen lausuntojen määrä on kasvanut, monta lausuntoa on annettu ja useampi on myös parasta aikaa työn alla. Osana vaikuttamistyötään liitto antaa kannanottojen ja tiedotteiden lisäksi lausuntoja jäsenkuntaa koskevista asioista. Jotkut lausunnot annamme yhteistyössä toisten tahojen kanssa ja jotkut itse. Pääset tutustumaan viimeaikoina annettuihin liiton lausuntoihin tästä klikkaamalla.

Olemme upporikkaita, vaikka liitto, piirimme ja jäsenyhdistyksemme eivät rahassa kylve. Sitä rikkautta, joka toiminnastamme kumpuaa, ei nimittäin rahassa voi mitata eikä se näy tilinpäätöksissä. Rikkautemme on yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemisen iloa ja toisista huolehtimista. Se on sitä kuuluisaa sosiaalista pääomaa joka on kevään aikana vain korostunut toiminnassamme. Vaikka maailma meitä joskus kurmuuttaa, niin muistakaamme, että Suomi on tutkitusti onnellisin kansa maailmassa ja varsin hyvä paikka olla ja elää. Suuri kiitos tästä kuuluu maamme eläkkeensaajille, teille, jotka olette tätä maata itseänne säästämättä rakentaneet.

Kiitän kaikkia kevätkaudesta ja toivotan kaikille oikein hyvää ja lämmintä kesää, liikutaan ja pysytään terveenä!

Timo Kokko

Tervetuloa Rajaniemeen!

Heinäkuun LOMATARJOUS 27.–30.7.!
Rentouttava loma hyvinvointiin, luontoon, musiikkiin ja yhdessäoloon keskittyen.

LOMAN HINTA SISÄLTÄÄ NISKA-HARTIAHIERONNAN (30 min.)

Jäsenhinta 225,- (ei-jäsenet 255,-) sis. puolihoidon (aamiainen, runsas päiväkahvi, päivällinen ja iltapala) sekä ohjatun lomaohjelman
Lue lisää lomatarjouksesta!

Koko lomatarjonnan ja tarkemmat tiedot lomista löydät uusimmasta Eläkkeensaaja-lehdestä ja kotisivuiltamme.

EKL:n jäsenille ohjelmallisia lomaviikkoja läpi vuoden, heinäkuusta joulukuulle!

Ohjelmallinen 5 vuorokauden täysihoitolomaviikko vain 340,- / henkilö (ei-jäsenet 390,-). Tiedustele sinulle sopivaa ajankohtaa Rajaniemestä!

Lue lisää ohjelmallisista lomaviikoista täältä.

Rajaniemen tuetut lomat

Hae tuetulle täysihoitolomalle Rajaniemeen!

Loman omavastuu on 90 € / henkilö. Hintaan sisältyvät täysihoitoruokailut, majoitus 2 h huoneissa ja lomaohjelma.

21.-26.9. Yhdessä enemmän sekä Työttömien loma (hakuaika päättyy 23.6.)
16.-21.11. Hyvänmielen loma (hakuaika päättyy 1.9.)
23.-28.11. Yhdessä enemmän (hakuaika päättyy 1.9.)
30.11.-5.12. Hyvänmielen loma (hakuaika päättyy 1.9.)
7.-12.12. Yhdessä enemmän (hakuaika päättyy 1.9.)

***

Eläkkeensaaja-lehden myötä kesälaitumille! Numero 4 ilmestyy 18.6.

Lue mm. nämä jutut:

- kirjailija Virpi Hämeen-Anttilan kanssa metsässä
- Kotitalousvähennys – kuka saa ja miten haetaan?
- Tee oma pörriäishotelli!
- Yhdistysten hommailuja koronan aikaan

Eläkkeensaajien kulttuuriteko -palkinto

Eläkkeensaajien kulttuuriteko -palkinto jaetaan ensimmäisen kerran tänä vuonna. Palkinto jaetaan tunnustuksena ikäihmisten kulttuuritoiminnassa ansioituneelle liiton piirille, jäsenyhdistykselle tai sen jäsenelle. Erityisessä tapauksessa palkinto voidaan jakaa myös muulle ikäihmisten kulttuuritoiminnassa ansioituneelle henkilölle, ryhmälle tai organisaatiolle. Vuoden 2020 palkinnon saaja julkaistaan syksyllä valtuuston yhteydessä.

Esityksiä palkinnonsaajasta voivat tehdä Eläkkeensaajien Keskusliiton jäsenyhdistykset tai piirijärjestöt. Nyt on aika tehdä esityksiä. Vapaamuotoiset kirjalliset esitykset perusteluineen tulee tehdä palkintolautakunnalle 1.8.2020 mennessä. Esitykset voi toimittaa perille joko kirjeitse os. Eläkkeensaajien Keskusliitto, PL 168, 00531 Helsinki tai sähköpostilla Enable JavaScript to view.. Lisätietoja saa palkintolautakunnan sihteeriltä Petra Toivoselta p. 050 306 8816 tai Enable JavaScript to view..

EKL:n mestaruuskilpailut syksyllä 2020

EKL:n kilpailutoiminta käynnistyy jälleen elokuussa. Ensimmäisenä kilpaillaan ulkoboccian joukkuemestaruuksista Virroilla 19.-21.8. Elokuulle mahtuvat vielä frisbeegolfin mestaruuskilpailut, jotka käydään 26.8. Vihdissä. Kilpailujärjestelyissä noudatetaan viranomaisten suosituksia ja erityistä huolellisuutta hygieniaan ja terveyteen liittyen. Ilmoittautuneille toimitetaan ennen tapahtumia erilliset, kilpailukohtaiset ohjeistukset aiheeseen liittyen.

Syksyn kilpailuista lisätietoa täältä.

Tanssilliset tarinat -kurssi 7.9.2020
Varalan Urheiluopisto, Tampere

TUL:n veteraanijaosto järjestää tanssia ja liikuntaa harrastaville veteraani- ja eläkeläisryhmille suunnatun koreografiakurssin. Kurssi sopii erityisen hyvin Veteraanien kulttuurikatselmusta 2021 varten harjoitteleville ryhmille ja niiden ohjaajille. Lisätietoa kurssista löydät täältä.

Syksyn maksuttomat kurssit Rajaniemessä

Osuuskunta Tradekan tukemat maksuttomat kurssit Rajaniemessä tulevana syksynä:

• Viestinnällä näkyväksi 16.–18.9.
  • Viestinnällä näkyväksi 2.–4.11. (sama kuin syyskuussa)
  • Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kurssi 11.–13.11.
  • LISÄKSI Vanhusneuvostopäivät 7.–9.10.

Seuraa tiedotustamme koulutuksen kotisivuilla.

Elämä ikääntyvänä poikkeusajan Suomessa

Elinvoimaa-dialogikeskusteluissa kootut kokemukset välittävät viestiä ikääntyvien elämästä poikkeusoloissa Valtiovarainministeriöön ja kunnille.

Poikkeusaika lisää huolta terveydestä, läheisten selviytymisestä ja taloudellisesta tulevaisuudesta. Ikääntyvien elämänkokemus tuo varmuutta, luottamusta ja voimavaroja selviytyä vaikeistakin tilanteista. Ne hyväksytään, arkirutiinit muutetaan ja niihin sopeudutaan. Lue lisää ikääntyvien kokemuksista.

Elinvoimaa-koulutukset

Nykytiedon perusteella ja ryhmille asetettujen määrällisten rajoitusten puitteissa, olemme toteuttamassa syksyn koulutukset livekontaktissa. Tutustu tarjontaan. Löydät niistä niin omaa ja läheisten mielen hyvinvointia vahvistavaa, kuin ryhmille tarkoitettuja sekä vapaaehtoisten jaksamista tukevaa koulutusta. Elinvoimaa-koulutukset sopivat kaikille eläkkeensaajille ja ne ovat osallistujille maksuttomia.

Kesämieli-koulutus ma 17.8. - ke 19.8.2020
Muistatko vielä sen päivän - Liveroolipelikoulutus to 17.9.2020 Käpylän työväentalo
Elinvoimaa-koulutus ma 5.10. - ke 7.10.2020
Hyvän mielen kulttuurikerho® -ohjaajakoulutus ke 28.10. – pe 30.10.2020
LUOTSI-ohjaajakoulutus osa 1. ke 28. - pe 30.10.2020 ja osa 2. ma 12. - ti 13.4.2021

Olemme lomalla 22.6.-26.7.2020

Verkosta virtaa -toiminta kesällä 2020

Verkosta virtaa -järjestösuunnittelija Juha Viitanen on kaikkien vapaaehtoisten tietotekniikan vertaisopastajiemme ja Verkosta virtaa -toiminnasta kiinnostuneiden EKL:n paikallisyhdistysten jäsenten käytettävissä!

Soita tai lähetä sähköpostia ja kerro, miten voin auttaa!
www.verkostavirtaa.fi

Järjestösuunnittelija Juha Viitanen on vuosilomalla 27.6.–4.8.
Järjestösuunnittelija Joonas Rentola on vanhempainvapaalla 1.5.–15.8.
Lue lisää Vevin toiminnasta täältä.

Ikäihmiset ja kuluttajansuoja

Vinkkejä yllättäviin myyntitilanteisiin

Oletko sinä tai läheisesi joutunut vaikeuksiin yllättävissä myyntilanteissa? Esimerkiksi myyjän soittaessa, ilmestyessä ovellesi tai lähestyessä sähköpostilla? Tai oletko huolestunut läheisesi epäilyttävistä ja epämääräisistä tilauksista ja epäselvistä laskuista?

Kilpailu- ja Kuluttajaviraston sivuilta saat vinkkejä ja linkkejä, joiden avulla voit ehkäistä ja ratkaista yllättävien myyntitilanteiden aiheuttamia ongelmia.

Pääset sivuille klikkaamalla tästä.

UUTISIA

Suomi lukuina 2020 kertoo meistä

Tilastokeskuksen tuore Suomi lukuina 2020 -julkaisu tiivistää taskukokoon keskeisimmät tilastoluvut Suomesta ja suomalaisista. Julkaisu sisältää tietoa väestöstä, taloudesta, yhteiskunnasta ja ympäristöstä tilastolukuina ja graafisina kuvioina. Tilastokeskuksen tietojen ohella sisällöstä löytyy muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Luonnonvarakeskuksen, Tullin, Kelan, Eläketurvakeskuksen ja Maahanmuuttoviraston tilastoja.

Pääset käsiksi julkaisuun klikkaamalla tästä.
Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020:
Koronaepidemia kärjistänyt toimeentulo-ongelmia

Taloudelliset ongelmat, kuten ruoka-avun tarve ja velkaongelmat, ovat sosiaalityöntekijöiden arvioiden mukaan lisääntyneet koronaepidemian aikana, selviää Sosiaalibarometri 2020 -julkaisusta. 73 prosenttia sosiaalityöntekijöistä arvioi ruoka-avun tarpeen lisääntyneen ja reilut 40 prosenttia sanoo vuokrarästien ja muiden velkaongelmien yleistyneen poikkeustilan aikana.

Lue lisää klikkaamalla tästä.
***
Kelan puhelinpalvelussa hyvä tilanne – palvelupisteissä on käyty hieman aiempaa enemmän

Puhelinpalvelussa asiakas saa nyt palvelua sujuvasti. Jonotusaika on 2 minuuttia, ja puhelinajan saa varattua 2 päivän päähän. Toukokuun lopussa ja kesäkuun ensimmäisellä viikolla Kelan palvelupisteisiin tehtyjen käyntien määrä kasvoi hieman.

Lue lisää klikkaamalla tästä.