Terveyskeskusmaksujen ”välikatto” on säilytettävä uudessa asiakasmaksulaissa

Välikaton poistamisella olisi katastrofaalisia seurauksia pienituloisille kansalaisille, jotka käyttävät paljon terveyskeskuspalveluita.

Eduskunnan käsittelyssä on hallituksen esitys uudeksi asiakasmaksulaiksi. Laki koskee maakunnan järjestämisvastuulla olevien sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja. Esityksen tavoitteena on, että maksut olisivat kohtuullisia eivätkä estäisi tarpeellisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttöä.

• Hallituksen esityksestä löytyvällä terveyskeskusmaksujen niin sanotun ”välikaton” poistamisella olisi kuitenkin katastrofaalisia seurauksia pienituloisille kansalaisille, jotka käyttävät paljon terveyspalveluitamme, sanoo Eläkkeensaajien Keskusliiton puheenjohtaja Simo Paassilta.

Tähän asti lääkärinvastaanoton kertamaksua (20,60 euroa) on peritty yhdessä terveyskeskuksessa enintään kolme kertaa kalenterivuodessa, eli palvelun käyttäjän vuosimaksu on ollut enintään 61,80 euroa. Uuden lain toteutuessa voitaisiin häntä laskuttaa jokaisesta lääkäri- ja hoitajakäynnistä terveyskeskuksessa aina maksukattoon eli 683 euroon asti.

• Jo nyt pienituloiset kansalaiset säästävät lääkkeistään ja muista terveydenhuollon kustannuksistaan, jotta rahat riittäisivät jokapäiväisiin menoihin. Välikaton poistuessa tilanne pahenee huomattavasti entisestään ja tällä olisi huomattavia vaikutuksia paitsi yksilölle niin myös koko yhteiskunnalle. Rahan puutteessa jätetään entistä useammin lääkkeet ostamatta tai sairauden seurantakäynnit toteuttamatta, toteaa Simo Paassilta.
  • Puheet ja toiveet siitä, että maakunnalla on jatkossakin oikeus periä lainsäädäntöä alempia maksuja tai olla perimättä maksuja lainkaan, tai että maakunta voi päättää periä maksuja jatkossakin ainoastaan esimerkiksi kolmelta käyntikerralta ovat toiveunia ja eivät taatusti tule toteutumaan. Toteutuessaankin jonkun maakunnan osalta asia vain lisäisi alueellista epätasaarvoa maassamme, Paassilta jatkaa ja viittaa perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon 10.1. kirjoittamaan STM:n kolumniin.

Luottotietoyhtiö Asiakastiedon tuoreen selvityksen (9.1.) mukaan maksuhäiriöt ovat lisääntyneet erityisen paljon eläkeikäisillä, joiden maksuhäiriömerkinnät ovat kasvaneet vuodessa yhdeksän prosenttia. Viime vuonna lähes 34 500:lla yli 65-vuotiaalla oli maksuhäiriömerkintä. Toteutuessaan laki tulisi vain edelleen lisäämään ikäihmisten maksuhäiriöitä tulevaisuudessa.

Terveyskeskusmaksuista tulisi luopua koko maassa. Vähintäänkin ns. ”välikatto” on säilytettävä.

Palvelu-, matka- ja lääkemaksukatot tulee yhdistää yhdeksi maksukatoksi, jonka tason tulee olla korkeintaan 775 euroa. Erilliset maksukatot tulee kuitenkin säilyttää ja niitä tulee seurata myös jatkossa. Kunkin erillisen maksukaton täyttyessä asiakas ei maksaisi kyseistä palvelu-, matka- tai lääkekohtaista maksua seuraavan 12 kuukauden aikana.

Aiheeseen liittyvät