Sukupolvien vastakkainasettelulle ei ole tarvetta

Keskustaopiskelijat laittoivat eilen julkisuuteen kannanoton, jossa se vaati eläkkeensaajia mukaan valtion sopeuttamistalkoisiin.

• Kannanotto on sekä hämmentävä että huvittava. Pitänee onnitella Keskustaopiskelijoita siitä, että edunvalvonta tuotti tulosta ja kaksi sen kolmesta vaatimuksesta on toteutettu jo ennen niiden esittämistä, toinen jo yli kymmenen vuotta sitten, toteaa Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry:n toiminnanjohtaja Timo Kokko.

Vaade eläkkeensaajien asumistuen indeksijäädytyksestä tuli voimaan jo tämän vuoden alusta. Indeksitarkistuksia ei tehdä vuosina 2024–2027. Myöskään normaalisti vuosittain asetuksella säädettäviä lämmitys-, vesi- ja kunnossapitokustannuksia ja asumismenojen enimmäismääriäei tarkisteta tuona aikana.

Lisäksi Keskustaopiskelijat vaativat yli 4000€ kuussa saavien eläkkeensaajien verotuksen korottamista.

• Eläkkeiden raippavero – viralliselta nimeltään eläketulon lisävero – tuli maamme verojärjestelmään vuonna 2013, joten päättäjät ovat jo yli kymmenen vuotta sitten osanneet ottaa Keskustaopiskelijoiden vaatimuksen huomioon. Eläketulon lisävero on 5,85 % siitä osasta eläketuloa, joka ylittää 47 000 euroa, joten tuo rajakin on Keskustaopiskelijoiden vaatimusten mukainen. Vuonna 2023 raippaveron maksajia on jo noin 85 000. Mielestäni vero täysin perusteeton tilanteessa, jossa eläkkeensaajat maksavat muutenkin samansuuruisesta tulosta enemmän veroa kuin palkansaajat, toiminnanjohtaja Kokko jatkaa.

Kolmasosa maamme lähes 1,6 miljoonasta eläkkeensaajasta saa eläketuloa, joka on alle 1 250 euroa kuukaudessa. köyhyys- tai syrjäytymisriskissä olevien määrä vuoden 2021 lopussa oli opiskelijoilla 176 000 henkeä kun eläkkeensaajilla vastaava luku oli 248 000 henkeä.

• Eläkkeensaajien Keskusliiton edunvalvonta ei perustu siihen, että nuoremmilta sukupolvilta on leikattava omien etujen säilyttämisen nimissä. Olemme päinvastoin, ja myös suurin osa isovanhemmista on, huolissaan lastensa ja lastenlastensa pärjäämisestä hallituksen leikkauslistojen toteutuessa. Toivottavasti Keskustaopiskelijat ovat vaatimuksillaan poikkeus nuoria edustavien järjestöjen joukossa. Sukupolvien väliselle vastakkainasettelulle ei tässä tilanteessa ole mielestäni tarvetta, Timo Kokko päättää.

Tiedote löytyy pdf-versiona tästä.

Lisätietoja tarvittaessa:

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry

Korjattu 21.2.2024 klo 13.10: korjattu ensimmäisen kappaleen "Keskustanuoria" muotoon "Keskustaopiskelijoita" ja viidennen kappaleen "Keskustanuorten" muotoon "Keskustaopiskelijoiden".