Selkokielistä tietoa Ukrainan sodasta

Selkokielikeskuksen sivuilla kerrotaan selkokielelle, mistä Ukrainan sodassa on kyse. Sivulla kerrotaan myös, mistä saat lisää selkokielistä tietoa sodasta. Sivun lopussa neuvotaan, mistä löytää apua huoleen ja ahdistukseen.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24.2.2022. Venäjä on pommittanut monia Ukrainan alueita. Venäjä väittää, että Ukrainan pitäisi olla osa Venäjää. Suomi ja monet muut maailman maat tuomitsevat hyökkäyksen jyrkästi.

Hyökkäyksissä on kuollut sotilaita ja monia ukrainalaisia siviilejä. Siviilit ovat tavallisia ihmisiä, jotka eivät osallistu sotaan. Satojatuhansia ukrainalaisia on paennut kodeistaan muihin maihin, koska Ukrainassa ei ole turvallista.

Esimerkiksi Euroopan unioni ja Yhdysvallat yrittävät saada Venäjän lopettamaan hyökkäyksen. Ne ovat määränneet Venäjälle pakotteita, jotka ovat erilaisia rangaistuksia. Monet maat ovat määränneet esimerkiksi, että venäläiset lentokoneet eivät saa lentää niiden ilmatilassa.

Venäjän ja Ukrainan välit ovat olleet huonot jo monien vuosien ajan. Vuonna 2014 Venäjä valtasi Krimin niemimaan Ukrainalta.

Lue lisää asiasta Selkokielikeskuksen sivuilta klikkaamalla tästä.