Hallitus budjetoi tulevaisuudelle ankeutta

Suomen valtioneuvosto julkaisi 19.9. budjettinsa vuodelle 2024. Se sisältää mittavia leikkauksia hyvinvointiin, mutta vastoin hallituksen omaa ohjelmaa se ottaa myös lisää velkaa 11,5 miljardia euroa.

• Hallituspuolueiden johtajat kertoivat tiistai-iltana ylpeänä, että Suomen laivan suuntaa aiotaan kääntää. Valitettavan monelle suomalaiselle se käännös tulee eteen kuten Titanicilla aikoinaan, laiva kääntyy ylösalaisin ja todella moni suomalainen on hätää kärsimässä, sanoo EKL:n puheenjohtaja Simo Paassilta.
  • Leikkausten ja tiukennusten, niin tukien kuin verojen, edut tulevat jakautumaan epäreilusti tulevina vuosina sekä aiheuttamaan taloudellisia kriisejä moneen kotiin. Tästä hallituspuolueet vaikenivat talousarviota esitellessään. Veroja tullaan alentamaan hyvätuloisilta ja työnantajilta, työntekijän solidaarisuusveron ylärajaa nostettiin reilusti, mutta eläkeläisten raippavero jätettiin ennalleen annetuista vaalilupauksista huolimatta, puheenjohtaja Paassilta jatkaa.

Parin viime viikon aikana valtioneuvosto on antanut lakiesityksiä, joissa jaetaan niukkuutta monelle suomalaiselle ja pienituloiset ja muutenkin heikoimmassa asemassa olevat ovat jonon etupäässä. Tiukennukset ja leikkaukset asumisen tukeen ja toimeentulotukeen tulevat heikentämään monelle mahdollisuuksia edes pitää omasta kodista kiinni, hallituksen tavoitteena on ilmeisesti lisätä tätä taakkaa edelleen.

• Hallituksen niukkuuspolitiikka kohdistuu erittäin moneen suomalaiseen, sillä niiden on arvioitu lisäävän pienituloisten määrää Suomessa yli 40 000 tuhannella henkilöllä. Toimeentulotuen asiakkaiden määrän on SOSTEssa arvioitu kasvavan noin 47 000 henkilöllä. Tässä on mukana paljon pienituloisia eläkeläisiä ja hallituksen tahdon toteutuessa myös tulevia sellaisia, päättää Simo Paassilta.

Lisätietoja: Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry

puheenjohtaja, kunnallisneuvos Simo Paassilta, puh. 050 522 1201

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry on eläkkeensaajien aktiivinen edunvalvoja. Se on perustettu vuonna 1962 ja sillä on takana jo yli 60 vuotta aktiivista toimintaa maamme eläkkeensaajien hyväksi. Täyttä elämää hyvässä seurassa – EKL www.ekl.fi