Järjestötiedote liittyen koronaan

EKL peruuttaa kaikki liiton järjestämät tapahtumat toukokuun loppuun asti.

EKL-tiedote 13.3.

EKL peruuttaa kaikki liiton järjestämät tapahtumat toukokuun loppuun asti

Eläkkeensaajien Keskusliitto kantaa suurta huolta etenkin riskiryhmien, joihin valtaosa liiton jäsenistöstä kuuluu, turvallisuudesta. Omalta osaltamme haluamme vastata maan hallituksen ja terveysviranomaisten pyyntöihin, että kaikki tekevät voitavansa koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi.

Liitossa otetaan välittömästi käyttöön tätä tavoitetta edistäviä toimia. Niillä pyritään suojaamaan sekä liiton jäsenten ja henkilökunnan terveyttä että omalta osaltaan helpottamaan Suomen terveydenhuoltojärjestelmän kuormitusta ja suojaamaan kaikkein suurimmassa vaarassa olevia kansalaisia.

Kaikkien tulee noudattaa erityistä harkintaa ja varovaisuutta etenkin riskiryhmien kanssa asioidessa ja lähikontakteja riskiryhmien kanssa tulee välttää. Riskiryhmiin kuuluvat ikääntyneet ja perussairaat. Eläkkeensaajien Keskusliiton toiminnan ja tapahtumien pääasiallisena kohderyhmänä ovat ikäihmiset tai heidän kanssaan työskentelevät henkilöt.

Liiton johdon päätöksellä on Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry päättänyt tänään ryhtyä seuraaviin välittömiin toimiin asian suhteen:

1. Kaikki liiton järjestämät tapahtumat perutaan toukokuun loppuun asti
  2. Liiton järjestämät muut kokoukset, kokoontumiset ja tapaamiset peruutetaan alla olevalla poikkeuksella:
    • Työvaliokunnan kokous 26.3. ja hallituksen kokous 2.4. pyritään pitämään normaalisti tai tarvittaessa sähköpostikokouksena
    • Hallitus päättää lopullisesti siitä, että siirretäänkö valtuuston 23.4. kokous pidettäväksi myöhempänä ajankohtana
  3. Kaikki liiton työntekijöiden mahdolliset työhön liittyvät ulkomaanmatkat peruutetaan toistaiseksi.

Koronavirus ja sen aiheuttama suuri huoli on saanut monet yhdistyksemme pohtimaan, voidaanko heidän lakisääteisiä kokouksiaan pitää ollenkaan.

EKL kehottaa liiton piirejä ja jäsenyhdistyksiä peruuttamaan ja siirtämään kokouksiaan ja muita tapahtumiaan myös toukokuun loppuun asti tässä vaiheessa.

Suosittelemme, että kaikki järjestäjät harkitsevat nyt, onko kokousten ja tapahtumien järjestäminen tarpeen. Piirin ja yhdistyksen on itse arvioitava kokoukseen liittyvät riskit (osallistujien lukumäärä, tiettyihin riskiryhmiin kuuluvat osallistujat jne.).

Tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on kuitenkin selvää, että on parempi lykätä rutiinitapaamisia ja muita tarpeettomia kokouksia. Sääntömääräisyys saa luvan väistyä jäsenkunnan terveyden ja sen edistämisen edessä.

Jos yhdistys toteaa, että kokoukseen liittyy riskejä, hallitus voi päättää siirtää kokouksen. Tällöin suositellaan, että hallitus ilmoittaa välittömästi yhdistyksen jäsenille selvästi, että kokous siirretään tartunnan leviämisriskin vuoksi ja että kokous pidetään heti, kun se on turvallista järjestää jäsenten terveyden kannalta.

Viesti jäsenille olisi hyvä välittää samalla tavalla kuin säännöissä määrätään yhdistyksen koollekutsumisesta, mutta tietysti on parasta käyttää kaikkia yhdistyksen käyttämiä viestintäkanavia.

Liitto seuraa tilanteen kehittymistä. Tarvittaessa asiasta annetaan lisäohjeistuksia tulevaisuudessa.

***

THL päivittää sivuilleen tuoreimmat tiedot taudin esiintymisestä sekä ohjeista tartuntojen torjumiseksi. Sivulta löytyy tietoa taudista sekä usein kysytyt kysymykset vastauksineen koronavirukseen liittyen. Pääset tutustumaan asiaan klikkaamalla tästä.

THL:n ohjeet hygieniaan liittyen löydät klikkaamalla tästä.

Kelan etuuksista koronatilanteessa: www.kela.fi/korona

Ulkoministeriön verkkosivuilta löytyy maakohtaisia matkustustiedotteita ja muita ohjeita. Pääset sivuille klikkaamalla tästä.