Kehittymisen ja välittämisen paikka on nyt

Ajankohtaista 22.4.2020

Koronakriisi on vaikuttanut ihmisten arkeen monin eri tavoin. Riskiryhmiin kuuluvien elämä rajoittuu kotiin, eikä kaikilla ole lähipiiriä, joka voisi tukea heitä. Yksinäisyys ja pelot lisääntyvät valitettavan monella.

Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat tarttuneet haasteeseen kehittämällä esimerkiksi digitaalisen tuen saatavuutta ja uusia tapoja auttaa, myös EKL on osaltaan tässä joukossa mukana. Liitto, piirit ja jäsenyhdistykset ovat joutuneet tässä uudessa tilanteessa pohtimaan toimintamuotojaan nyt, kun jäseniä ei voida kohdata fyysisesti. Tämä on kehittymisen paikka meille kaikille. Nyt ei todellakaan ole aika lyödä toimintoja kokonaan telakalle odottamaan parempia aikoja ja epidemian loppumista. On aika ideoida uutta tilalle, tukea apua tarvitsevia jäseniä ja valmistautua täyden toiminnan käynnistämiseen välittömästi, kun lupa terveysviranomaisilta ja valtiovallalta tulee.

Hakuaika tämä vuoden toiselle jakokierrokselle jäsenjärjestöavustuksesta lähestyy. Toukokuun 15.päivänä päättyvä hakukierros tarjoaa nyt yhdistyksille erinomaisen mahdollisuuden hakea tukea sellaisen toiminnan toteuttamiseen, jolla tuetaan yhdistyksen jäseniä nyt kun eletään poikkeusoloja ja yhdistyksen normaali toiminta ja tapaamiset ovat mahdottomia.

On ollut mieltä sykähdyttävää kuulla ja lukea kaikista niistä hienoista tavoista ja toimista, joita EKL-väki on tässä tiukassa ja ennenkokemattomassa tilanteessa ideoinut. Tästä uutiskirjeestä löytyy vain muutamia esimerkkejä asiaan liittyen.

Hyviksi havaittuja toimintatapoja ja uusia oivalluksia siitä, miten toimia nykyisenkaltaisissa poikkeusoloissa otetaan edelleen ilolla vastaan. Käy laittamassa hyvä kiertoon liiton facebookista löytyvästä EKL Hyvät ideat -keskusteluryhmässä.

Jos et facebookissa ole, niin viestiä ja tietoa voi laittaa vaikka allekirjoittaneelle sähköpostilla tai ihan perinteisesti kirjeellä. Itse vastaavasti haastan tässä uutiskirjeessä kaikki jäsenemme hotellialan toimijoiksi omilla alueillaan. ; )

Oikein hyvää kesän ja parempien aikojen odotusta kaikille toivotellen

Timo Kokko

Puhelin avuksi

Puhelimen merkitys on korostunut entisestään poikkeusaikana. Se on monelle yksinelävälle ikäihmiselle nyt ainoa keino saada sosiaalista kontaktia muihin ihmisiin. Uutiskirjeessä 2.4. pyysimme yhdistyksissä miettimään, että olisiko mahdollista koota aktiivijäsenistä tukihenkilöiden ryhmää, joka ottaisi puhelimella tai sähköpostitse yhteyttä jäseniin ja kysyisi, että miten menee ja kaipaako kenties apua jossakin asiassa.

Tammisaaressa on laitettu tuulemaan asian tiimoilta. Ekenäs pensionstagare on oikein lehdessä ilmoittanut haluavansa pitää yhteyttä jäseniinsä ja koko toiminta-alueensa eläkkeensaajiin. Ilmoituksessa on annettu useita aktiivien puhelinnumeroita, joihin voi soittaa ja halutessaan keskustella päivittäisistä asioistaan tai halutessa muita neuvoja tai apua.

Samankaltaista erittäin hienoa toimintaa on myös muualla. Myös tekstiviestit ja what's up -ryhmät on otettu käyttöön laajalti. Monelle paikkakunnalla ei kaveria olla siis olla jättämässä yksin ja siitä voimme olla ylpeitä. Kaikki yhdistykset vain mukaan vastaavanlaiseen toimintaan. Kehotamme myös jäseniä rohkeasti ottamaan yhteyttä yhdistykseensä, jos kokee, että apua tarvitsee, eikä sitä muualta saa.

Liiton sosiaalipoliittinen asiantuntija Eero Kivinen voi kertoa ajankohtaisia tietoja ja helpottaa eristäytymisessä tarvittaessa. Puhelinaika Eerolle on keskiviikkoisin ja torstaisin klo 12-14 ja palvelun voimassaoloaikaa on nyt jatkettu toukokuun loppuun asti. Eeron tavoittaa numerosta 041 522 1696 ja hänen kanssaan käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Kampanjakyykkäilyä

Kuulemamme mukaan on Mouhijärven yhdistyksemme käynnistänyt kyykkykampanjan, johon osallistujat tekevät kyykkyjä vetäjän määräämän määrän päivittäin ja läpi koko viikon. Kampanja aloitettiin 20 kyykyn päivävauhdissa ja viikoittain on tullut 10 kyykkyä lisää. Aika näyttää, että kuinka moneen kyykkyyn päivässä päästään.

Jokelan terveiset ovat levinneet

Uutiskirjeessä 2.4. kerrotut Jokelan Eläkkeensaajien ajanvieteneuvot ovat poikineet vastaavanlaista toimintaa myös muualle Suomeen. Alla kymmenen kohdan lista vielä muistutukseksi.

1. Vie itsesi lomareissulle virtuaalisestii.
2. Käy taidenäyttelyssä virtuaalisesti.
3. Tee itsellesi kasvohoito tai hieronta.
4. Mene konserttiin virtuaalisesti.
5. Mene laulamaan karaokea virtuaalisesti.
6. Napsi itsestäsi selfieitä ja opettele tekemään niille puhelimen sovelluksilla muutoksia.
7. Haasta itsesi ja mielesi ja kokeile eri pelien pelaamista netissä.
8. Kokkaa itsellesi jotain uutta ja vaativaa ruokaa.
9. Mene "näyteikkunashoppailemaan" eri nettimyyntisivuille.
10. Lysähdä sohvalle ja katso lempisarjaasi tai elokuvaasi ilmaiseksi.

Jokela on edellisen uutiskirjeemme jälkeen ideoinut verkkokaupan tavoitteena, että käsityökerho saisi tuotteitaan kaupaksi.

Toiminnanjohtajan haaste jäsenille – Tee hyönteishotelli

Pölyttäjien määrä on vähentynyt uhkaavasti. Pitkässä juoksussa se voi olla katastrofi paitsi luonnolle, myös ihmisille, koska 75 prosenttia viljelykasveista tarvitsee hyönteispölytystä. Kimalaiset, mehiläiset ja muut pörriäiset tarvitsevat apuasi!

Pelasta pörriäinen -kampanja kutsuu kaikki mukaan talkoisiin pölyttäjien elinolosuhteiden turvaamiseksi. Pienilläkin teoilla on suuri merkitys, varsinkin, jos riittävän moni ottaa haasteen vastaan. Miten sinä haluat auttaa: Kukkia, leikkaamaton nurmikko, hyönteishotelli vai myrkytön puutarha?

Karanteeninomaisissa olosuhteissa eläminen tarjoaa mahdollisuuden tehdä jotain ihan muuta ja uutta. Jo pari hyönteishotellia marjapensaiden läheisyydessä parantaa satoa. Samalla tarjoat pölyttäjille kullanarvoisia pesintäpaikkoja. Tyttäreni Tessan patistamana rakensimme yhdessä alla olevan hyönteishotellin. Mikä oiva tapa viettää aikaa yhdessä. Pistä paremmaksi!

Timo Kokko

Kirjoituskutsu: Kirjoituksia koronan aikaan

70 vuotta täyttänyt: Kirjoita tutkijalle omasta elämästäsi koronan aiheuttamissa poikkeusoloissa. Tutustu asiaan klikkaamalla tästä.

Rahapelaaminen poikkeusaikana -kysely

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:ssä tietoa suomalaisten rahapelaamisesta koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana. Olemme erittäin kiitollisia, jos jakaisitte kyselyä omissa kanavissanne, kuten sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjeissä. Kyselyllä kartoitetaan rahapelaamista, eli pelaamista, jossa pelin voitto tai tappio on rahaa tai rahan arvoinen. Tällaisia pelejä ovat esimerkiksi Veikkauksen pelit sekä ulkomaisten rahapelisivustojen pelit, kuten nettipokeri. Kysely ei koske digitaalista pelaamista. Kysely on anonyymi, eikä kaikkiin kysymyksiin tarvitse vastata. Kysely toteutetaan yhteistyössä CEACGin ja A-klinikkasäätiön kanssa ja siihen voi vastata 8.5.2020 saakka.

Linkki kyselyyn: https://tinyurl.com/ufy7oop

Kiitos jo etukäteen avustasi!

ystävällisin terveisin
Anuminja Karhu
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

**

Tänne on kasattu hyödyllisiä linkkejä olemassa olevaan tilanteeseen liittyen. Osa tiedoista oli jo liiton uutiskirjeessä 2.4.2020 mutta mukana on myös uutta tietoa.