EKL antoi lausuntonsa hallituksen esitykseen koskien kalastuslain muuttamista.

Eläkkeensaajien Keskusliitto vastustaa esitettyä kalastonhoitomaksun yläikärajan muuttamista. Mielestämme tarvitaan kattava selvitys kalatalouden edistämisen vahvistamisen eri rahoitusvaihtoehdoista.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kalastuslakia siten, että kalastonhoitomaksun maksuvelvollisuuden yläikärajaa nostettaisiin nykyisestä 64 vuodesta 69 vuoteen. Muutos toteutettaisiin siten, että ne henkilöt, jotka ovat saavuttaneet vapautuksen maksuvelvollisuudesta ennen lakimuutosta saisivat säilyttää sen jatkossakin. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2024.

Eläkkeensaajien Keskusliitto vastustaa esitettyä kalastonhoitomaksun yläikärajan muuttamista. Esityksen perustelut ovat heikot, eivätkä ne ole muuttuneet aiemmista kerroista, jolloin ikärajoja on yritetty muuttaa.

Jo vuodesta 1996 lähtien on Eduskunta kalastuslain lupapolitiikkaa ja rahoitusta koskevilla päätöksillään linjannut selkeästi, että 65 vuotta täyttäneet on tärkeää pitää vapautettuna kalastonhoitomaksun maksamisesta, jotta kalastusharrastuksella voidaan kannustaa heidän henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Linjaus on ikäihmisten henkisen- ja fyysisen terveyden ylläpidon ja edistämisen kannalta erittäin merkityksellinen eikä sitä pidä muuttaa.

Esitykseen kirjattu väite, ettei muutoksella olisi merkittäviä vaikutuksia ko. kohderyhmän kalastusharrastuksen jatkumiseen on mielestämme tuulesta temmattu. Kalastonhoitomaksuvelvollisuuden ylettäminen 65–69-vuotiaisiin vaikuttaa varmasti, paitsi kalastusharrastuksen vähenemisenä kyseisessä kohderyhmässä, myös heidän kiinnostukseensa toimia kalastusharrastukseen opastamisen ja kalavesien kunnostuksen saralla. Tästä työstä ovat ikääntyneet kalastuksenharrastajat vastanneet mitä suurimmassa määrin.

Samalla kun hallitusohjelmaan on kirjattu liikunnallisen elämäntavan ja liikuntaolosuhteiden edistäminen, on hallitus tällä lakimuutoksella rakentamassa esteitä asian edistämiseen ikäihmisten kohdalla. Korostamme, että ikäihmisten liikuttajana sekä henkisen- ja fyysisen hyvinvoinnin tuottajana on kalastusharrastuksella oma erittäin merkittävä roolinsa ja sitä pitää tukea eikä heikentää.

Kalastonhoitomaksun ulottaminen yli 65-vuotiaille on täysin vastaan yleisesti hyväksyttyä ajatusta, että mielekäs harrastustoiminta ja arkiliikunta pitävät yllä ikäihmisten ruumiillista ja henkistä hyvinvointia. Kalastusharrastus ja sen edistäminen toimivat osaltaan myös suurena syrjäytymisen ehkäisijänä ikäihmisten keskuudessa eikä sille pidä asettaa esteitä uusien maksujen muodossa.

Esitämme, että vaikutusarvioiltaan puutteellinen hallituksen esitys hylätään ja sen tilalla edellytetään Maa- ja metsätalousministeriötä tekemään kattava selvitys kalatalouden edistämisen vahvistamisen eri rahoitusvaihtoehdoista. Tässä työssä on hyödynnettävä MMM:n vuonna 2020 asettaman kalastuslain toimeenpanon seurantaryhmän asiantuntemusta.