Kampanjakokemuksia 2025
Syksyn 2025 aikana kampanjointia kokeiltiin kuudessa Eläkkeensaajayhdistyksessä. Yhteisenä teemana oli "Hyvä lähiympäristö". Kokemukset olivat rohkaisevia ja kaikki mukana olleet yhdistykset aikovat tulevaisuudessakin jatkaa kampanjointia. Kampanjoinnin koettiin hyödyttäneen yhdistystä monella tapaa, mutta parasta oli yhdessä tekemisen ilon ja uudenlaisen innostuksen herääminen yhdistyksessä.

Kampanjapilotoinnissa olivat mukana Jyväskylän, Kokemäen, Myllypuron, Nokian, Oulun ja Tervakosken yhdistykset. Kampanjoinnilla kohdistettiin huomiota omaan lähiympäristöön ja sen kehittämiseen. Jyväskylässä selvitettiin ja edistettiin esteettömyyttä ja esteetöntä liikkumista eri puolilla kaupunkia. Kokemäellä, Myllypurossa ja Tervakoskella kampanjoitiin asuinympäristön viihtyisyyden, kauneuden ja siisteyden lisäämiseksi. Nokialla tartuttiin sarvista digihärkää ja alettiin valmentaa ikäihmisiä viranomaisviestinnän digitalisoitumiseen. Euroopan vuoden 2026 kulttuuripääkaupungissa Oulussa taasen lisättiin ikääntyneiden hyvinvointia kulttuurin ja liikunnan keinoin jo syksyn 2025 aikana.
Kampanjaryhmien kokemukset ovat rohkaisevia. Kampanjointi on avannut ovia uusille yhteistyökumppaneille, herättänyt paikkakunnalla kiinnostusta yhdistyksen toimintaa kohtaan ja tuonut lisää näkyvyyttä juuri siellä, missä ihmiset arjessa liikkuvat. Lyhyellä aikavälillä toteutetut kampanjat ovat innostaneet yhdistyksen jäseniä ja muita henkilöitä mukaan yhteiseen toimintaan sekä antaneet heille mahdollisuuden osallistua matalalla kynnyksellä ja itselle sopivan kokoisella panoksella. Ryhmät kokivat, että nyt oli onnistuttu saamaan myös hiljaiset ja piilevät osaamiset kuuluville ja näkyville. Avoin toiminta ja avoimet tilaisuudet olivat houkuttaneet mukaan kokeilijoita, joista osa onkin jo liittynyt yhdistyksiin jäseniksi. Yhdistyksiä kampanjointi oli kannustanut kokeilemaan jotakin uutta ja myös tekemään tuttuja asioita uudenlaisella tavalla. Suurimmiksi onnistumisiksi koettiin innostuksen herääminen yhdistyksen jäsenistössä kivan, yhteisen tekemisen myötä. Myös mediayhteydet olivat vahvistuneet kampanjoinnin myötä ja yhdistyksen näkyvyys parantunut. Haasteita matkan varrella oli tuonut muun muassa kampanjan aiheen löytäminen ja sen rajaaminen omalle yhdistykselle sopivan kokoiseksi sekä erilaisten aikataulujen yhteen sovittamiset kampanjoinnin aikana.