Kampanjat
EKL-yhdistyksille uudenlainen mahdollisuus on kampanjointi, joka innostaa ihmisiä mukaan yhteiseen toimintaan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Kampanjointi itsessään herättää kiinnostusta ja uteliaisuutta yhdistystä ja sen toimintaa kohtaan. Kampanjoinnin avulla yhdistys saa mahdollisuuden kokeilla toiminnassaan jotakin uutta ja erilaista, näkyä ja kuulua ja vaikuttaa. Potentiaalisille, mahdollisille tuleville jäsenille se antaa tilaisuuden tutustua toimintaan ja osallistua vaikka vain lyhytaikaisesti. Kampanjointi innostaa yhdistyksen jäseniä ja toimijoita yhteiseen tekemiseen, jossa jokainen voi osallistua oman osaamisensa ja voimavarojensa mukaisesti. Ja ehkäpä ihan parasta on se, että aina voi oppia kokemuksista ja toteuttaa seuraavan, entistä vaikuttavamman kampanjan.
Kampanjointi vahvistaa yhteisöllisyyttä
Perimmäisenä tarkoituksena on innostaa yhdistyksen toimijoita sekä nykyisiä ja tulevia jäseniä yhteiseen, iloiseen ja paikallisesti vaikuttavaan toimintaan. Kyse on siis myös yhdistystoiminnan perusasioista: Samoja tavoitteita jakava avoin ryhmä toimii yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kampanjointi vahvistaa yhteenkuuluvuutta, sillä ensin muotoillaan yhteinen tavoite ja sen jälkeen suunnitellaan sen saavuttamiseksi sopivat keinot. Ja lopulta toimitaan yhdessä. Kampanjan arviointi auttaa näkemään onnistumiset ja löytämään yhdistyksen voimavarat sekä myös toiminnan kipupisteet.
Kampanjat 2026
Vuoden 2026 kampanjoinnin teemana on yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen. Yhdistykset päättävät teemaan sopivan kampanja-aiheensa itse, se voi liittyä oman lähiympäristön kehittämiseen, liikuntaan, kulttuuriin, hyvinvointiin, moninaisuuteen, ikäihmisten edunvalvontaan, jäsenhankintaan jne. Tärkeintä on, että valittu teema kiinnostaa laajasti ja se koetaan niin tärkeäksi, että ihmiset ovat valmiita toimimaan sen eteen.
Tulevana vuonna järjestetään yksi valtakunnallinen kampanjakoulutus helmikuussa ja toinen syyskuussa. Koulutuksia täydennetään paikallisin kampanjatyöpajoin. Koulutuksen jälkeen mukaan lähtevissä yhdistyksissä suunnitellaan ja toteutetaan oma kampanja, jossa tukena ovat liiton järjestösuunnittelija ja yhdistysten yhteinen kampanjaverkosto.
