Valoa kohti - kaikesta huolimatta

Ajankohtaista 8.6.2020

Kesä on saapunut ja kelit sen mukaiset. Jännittyneenä odotamme, että tuoko kuun alussa voimaan tulleet kokoontumishelpotukset käänteen pikkuhiljaa parantuneeseen tilanteeseen koronan suhteen. Toivottavasti eivät tuo ja tilanne alkaisi lopultakin helpottaa.

Nykytiedon valossa joutui liittomme hallitus vielä tekemään viime viikolla kovan päätöksen pitkään ja suurella työllä valmisteltuihin syyskuun järjestöpäiviin liittyen. Tilanne harmittaa vietävästi, etenkin kun tuoreessa muistissa on yhä yli 1 300 jäsenemme Hyvän tuulen -risteilyn peruuntuminen postikiistan tukilakon takia viime marraskuussa. Jäsentemme terveys on kuitenkin ykkösasia ja hallitus teki sitä ajatellen erittäin vastuullisen päätöksen.

Päivä yhä pitenee joten valoa kohti mennään, yhdessä!

Timo Kokko

Liiton hallituksen päätöksiä 4.6.2020

Järjestöpäivät 9.–10.9.2020 siirrettiin liiton 60-vuotisjuhlien yhteyteen

Koronakriisi on vaikuttanut ihmisten ja järjestöjen arkeen monin eri tavoin. Yli 70-vuotiaiden suositellaan edelleen välttävän fyysisiä kontakteja mahdollisuuksien mukaan. Valtioneuvosto korostaa riskiryhmään kuuluvien omaa harkintaa toimintaohjetta noudatettaessa. Samanlaista harkintaa joutuu myös Eläkkeensaajien Keskusliitto tekemään omia tapahtumiaan järjestäessä. Suurin harkinnan paikka liittomme hallituksella oli nyt kun piti päättää 9.–10. syyskuuta järjestettäväksi suunniteltujen järjestöpäiviemme kohtalosta.

Uuden, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja sosiaali- ja terveysministeriön julkistaman, ohjeistuksen mukaan ikääntyneiden, erityisesti yli 70-vuotiaiden, pitää edelleen välttää altistumista koronavirukselle, koska heillä on muita suurempi riski sairastua vakavaan koronavirustautiin. Tämä johtuu siitä, että elimistön puolustuskyky heikkenee, kun ikää karttuu. Yli 70-vuotiaita kehotetaan liikkumaan turvallisuusasiat huomioiden ja heitä voi tavata, mutta ulkona, käsihygieniasta huolehtien ja turvavälit muistaen. Vieraillessa tulee vältellä kättelyä ja halaamista eikä kannata työntyä toista lähelle. Hengitystiet kehotetaan suojaamaan kertakäyttöisellä liinalla, jos hengityssuojainta ei ole saatavilla.

Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen (ECDC) laajan aineiston perusteella ikä on merkittävä riskitekijä. Myös THL:n seurantatilastojen mukaan suurin osa Suomessa koronavirustautiin menehtyneistä on ollut yli 70-vuotiaita.

Uudet mallinnukset vahvistavat (Ilta-Sanomat 27.5.2020), että koronavirus leviää sisäilmassa jo pelkällä puhumisella. Mallinnuksissa tarkasteltiin muun muassa tilassa vietetyn ajan, ihmismäärän sekä yskivien ihmisten lukumäärän vaikutuksia. Pelkästä puhumisesta syntyy tartuntaan riittävä hiukkaspilvi, jos ihmisiä on yksi neliömetriä kohden.

Eläkkeensaajien Keskusliiton toiminnassa jäsenet, ja heidän terveytensä turvaaminen, ovat ykkösasioita. Tämän takia emme olemassa olevan tiedon valossa voi ottaa riskiä siitä, että liiton tulevilla järjestöpäivillä, jossa olisi koossa useita satoja, jopa tuhat, jäsentä joku sairastuisi koronaan.

Liiton hallitus päätti etäkokouksessaan 4.6.2020, että liiton Järjestöpäiviä ei pidetä Himoksella 9.–10.9.2020, vaan ne siirretään järjestettäväksi vuonna 2022 Joensuussa pidettävien 60-vuotisjuhlien yhteydessä.

Himokselle lippu- ja majoitusvarauksen tehneiden tulee olla itse yhteyksissä Himos Centeriin ja perua varauksensa. Tällöin on hyvä viitata liiton sopimukseen peruutusten maksuttomuudesta mikäli EKL päättää olla pitämättä tilaisuutta, kuten nyt on käynyt.

Valtuuston kokous siirrettiin pidettäväksi Käpylän työväentalolle 9.9.2020

Aiemmin oli liiton hallitus siirtänyt valtuuston kokouksen pidettäväksi järjestöpäivien yhteydessä Himoksella.

Koska päivät jouduttiin siirtämään, päätti hallitus, että Himoksella pidettäväksi suunniteltu valtuuston kokous pidetään Käpylän työväentalolla keskiviikkona 9.9.2020. Tämä sillä edellytyksellä, että tuolloin voidaan kokoontua fyysisesti.

Kokouksen osalta tiedotamme valtuuston jäseniä elokuun loppupuolella sen hetkisen tilanteen mukaan.

Rajaniemi avaa jälleen kesäkuussa ovensa!

Kesälle ja loppuvuodelle on tarjolla monipuolista toimintaa!

Tulevat teemalomat
8.–10.7. Miehet kokkaa, naiset nauttii!
27.–30.7. Tanssin ihana maailma!
10.–13.8. Rosvopaistia ja loimulohta
7.–10.9. Metsän sienet hyötykäyttöön
1.–3.10. Joogaa ja mielenrauhaa

Tarkemmat tiedot lomista löydät uusimmasta Eläkkeensaaja-lehdestä ja kotisivuiltamme.

EKL:n jäsenille ohjelmallisia lomaviikkoja läpi vuoden, kesäkuusta joulukuulle!
Ohjelmallinen 5 vuorokauden täysihoitolomaviikko vain 340,- / henkilö (ei-jäsenet 390,-)
Lomasta nautitaan maanantaista lauantaihin. Lomalle voit tulla yksin, kaksin tai ryhmänä. Lomaviikoilla järjestetään ohjattua toimintaa erilaisilla teemoilla.

Rajaniemen tuetut lomat
Hae tuetulle täysihoitolomalle Rajaniemeen!
21.–26.9. Yhdessä enemmän sekä työttömien loma (hakuaika päättyy 23.6.)
16.–21.11. Hyvänmielen loma (hakuaika päättyy 1.9.)
23.–28.11. Yhdessä enemmän (hakuaika päättyy 1.9.)
30.11.–5.12. Hyvänmielen loma (hakuaika päättyy 1.9.)
7.–12.12. Yhdessä enemmän (hakuaika päättyy 1.9.)

Tarkemmat tiedot ja yhteystiedot löydät täältä.

Uusi EKL Verkkokoulutus sivu valmistunut

EKL Koulutuksen kotisivuille on nyt valmistunut uusi EKL Verkkokoulutus -alasivu. Tälle sivulle kootaan EKL Koulutuksen järjestämät verkkopohjaiset tietoiskut, webinaarit eli verkkoseminaarit sekä verkkokurssit. Sivulta löytyvät tiedot tulevista verkkokoulutuksista sekä aiemmin toteutuneiden koulutusten materiaalit. Tervetuloa tutustumaan uuteen koulutusmuotoomme!

Tutustu täältä uuteen Verkkokoulutus-sivuun!

Syksyn ensimmäiset koulutukset syyskuussa

EKL koulutuksen kurssitoiminta jatkuu taas syyskuussa. Rajaniemen ensimmäinen kurssi on Viestinnällä näkyväksi -kurssi 16.–18.9. Tämä alun perin EKL piireille suunnattu koulutus on nyt avoin kaikille. Sen tavoitteena on antaa uusia työkaluja ja osaamista EKL-yhdistysten viestintään. Kurssin aikana käymme läpi onnistuneen viestinnän aineksia sekä paljon käytännön esimerkkejä. Tieto- ja viestintätekniikan koulutus alkaa Kotisivut Yhdistysavaimella -peruskurssilla Helsingissä 3.–4.9. Tämä kurssi on suunnattu niille, jotka ovat käyttäneet Yhdistysavainta vain vähän tai ei ollenkaan. Ilmoittautumiset EKL Koulutuksen kotisivuilla tai Enable JavaScript to view. / 050 436 3449.

Elinvoimaa esittäytyy uusilla videoilla

Käy tutustumassa, olemme hyödyntäneet koronarajoitusaikaa ja tuottaneet Elinvoimaa-nettisivuille uusia videotallenteita:

• Mitä Elinvoimaa tarjoaa ikääntyville?
  • Koulutukset 2020
    • Paas poiketen kulttuuriin -verkkokoulutus
  • Kulttuuri-toiminta
  • Elinvoimaa Materiaalit ja julkaisut

Kuminauhajumppa

Mielen hyvinvointia eläkkeensaajalle

Omatoimisen ja ryhmissä toteutuvan liikunnan vahvistamiseen, on suosittujen Mielen hyvinvointia eläkkeensaajalle -videoiden sarjaan valmistunut Kuminauhajumppa-video EKL Eläkkeensaajien Keskusliitto -Youtubekanavalla.

Verkosta virtaa toimii myös korona-aikaan!

Verkosta virtaa -järjestösuunnittelija Juha Viitanen on kaikkien vapaaehtoisten tietotekniikan vertaisopastajiemme ja Verkosta virtaa -toiminnasta kiinnostuneiden EKL:n paikallisyhdistysten jäsenten käytettävissä!

Soita tai lähetä sähköpostia ja kerro, miten voin auttaa!

www.verkostavirtaa.fi

Järjestösuunnittelija Joonas Rentola on vanhempainvapaalla 1.5.–15.8.

Lue lisää Verkosto virtaa toiminnasta täältä.

Ikäinstituutin kumppanikoulutukset 2020

Syksyllä Ikäinstituutti tarjoaa kumppanuusjärjestöilleen maksuttomia Virikkeitä iäkkäiden liikunnan ohjaukseen -koulutuksia seuraavasti:

• Tampere 13.10.2020
  • Rovaniemi 12.11.2020

Kursseilla on rajoitettu määrä paikkoja, jotka täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Katso lisää Virikkeitä iäkkäinen liikunnanohjaukseen -koulutuksesta.

Uutisia

Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin

Suurimmat palvelupisteet ovat kesällä auki lähes normaalisti, mutta joidenkin palvelupisteiden aukioloajat muuttuvat kesäkauden vuoksi. Myös koronaepidemia voi vaikuttaa aukioloaikoihin. Turvallisinta on hoitaa Kela-asiat verkossa ja puhelimessa. Puhelinpalvelu on avoinna normaalisti myös kesällä.

Keskikesällä osa pienimmistä palvelupisteistä on kiinni. Aukiolo kannattaa aina tarkistaa Kelan verkkosivuilta osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteen-haku.

Lue lisää klikkaamalla tästä.

Tuoreet työeläkefaktat kätevänä vihkosena

Taskutilasto on suunnattu sekä suurelle yleisölle että työeläkealalla toimiville asiantuntijoille. Sen avulla on helppo hahmottaa kokonaiskuva suomalaisesta eläketurvasta ja siinä tapahtuneista muutoksista.

Julkaisusta on helppo tarkistaa eläketurvaan liittyvät faktat. Keskeiset luvut löytyvät esimerkiksi seuraavista teemoista: eläkemeno, työeläkemaksut, eläkkeensaajat, työeläkkeelle siirtyneet ja työkyvyttömyyseläkkeet.

Pääset käsiksi taskutilastoon klikkaamalla tästä.

Julkaisun muut kieliversiot: Svenska English